Bli bättre på orientering

Uncategorized

Orientering är en sport som vissa anammat som livsstil. Kombinationen av motion och att vara ute i naturen är helt enkelt oslagbar. Det finns de som älskar att orientera bara för att hålla sig i form, medan andra väljer att tävla i den här sporten. Oavsett om man satsar på en karriär inom orientering, eller om man bara har det som hobby, så finns det många saker som man kan göra för att bli bättre på orientering. I följande inlägg kommer du kunna ta del av några tips! Kom ihåg att alla är olika och en sak som funkar för någon annan kanske inte alls passar dig. Det handlar om att man ska fortsätta leta tills dess att man hittar en balans som passar en själv.

Träna med vikter

Det är många som glömmer bort att styrketräning med vikter faktiskt kan vara bra för en. Även om man gillar löpning och att jogga så behöver kroppen muskler för att kunna ha en bra hållning. När man är mer vältränad så har musklerna lättare att ta till sig syre, vilket gör att man blir mer tålig innan dess att musklerna börjar producera mjölksyra. Alla som orienterar vet att mjölksyra är den stora fienden! Har man väl börjat känna av den så är det svårt att bli av med den, men vissa menar att desto mer man tränar/springer/joggar när man har mjölksyra, desto mer tålig blir man till nästa gång. Kom ihåg att andningen är viktig så att du får tillräckligt med syre i blodet. Man kan även orientera med viktvästar för att sedan, när det är tävling, känna sig lätt som en fjäder.

Intervaller är effektivt

När man ska bli bättre på att uppta syre i blodet så är intervaller riktigt bra träningsform. Man kan antingen köra utifrån ett program, eller så springer man helt enkelt så fort man kan, så långt man kan, sen går man tills man återfår andan, och sedan fortsätter man så. Det här gör att kroppen får träna på återhämtning och kommer därmed klara av att syresätta sig bättre i framtiden. Många tror att det handlar om att man ska springa i lagom takt så länge som möjligt, men det bästa är faktiskt om man tränar både långdistans och intervaller för att få de bästa resultaten.

Komplettera med annan träning

Det kan även vara bra att komplettera sin vanliga träning med annat, till exempel yoga eller pilates. Det är många som säger att de upplever att de blir snabbare, mer uthålliga och så vidare bara genom att komplettera sin vanliga träning med något annat. Simning är också bra och det skadar inte kroppen. Man belastar inte heller olika kroppsdelar vilket hade kunnat leda till skador.